خانه بلاگ صفحه 8

سریال “رحیل” آماده پخش شد/یک سریال ماجراجویانه با چند نسل بازیگر

سریال رحیل
سریال رحیل

نمایش خانگی/پیمان مقیمی: فصل اول سریال تاریخی-ماجراجویانه “رحیل” به زودی روی آنتن می‌رود.

 

سریال “رحیل” با طراحی و تهیه‌کنندگی رامین عباسی زاده با چند گروه مختلف کارگردانی تولید شده است. مسعود آب‌پرور ازجمله کارگردانان این مجموعه تلویزیونی است.

 

فیلمبرداری این سریال نزدیک به شش ماه پیش کلید خورد و چند گروه به‌طور مداوم در حال ضبط و فیلمبرداری این کار بوده‌اند؛ همه گروه‌های تولید به طور مستقیم زیر نظر یک اتاق فکر به مدیریت رامین عباسی زاده-طراح و تهیه کننده سریال- به کار پرداخته‌اند تا حاصل کار یکدست گردد.

سریال رحیل
سریال رحیل

سریال تلویزیونی “رحیل” روایتی دارد حادثه‌ای-عاشقانه در دل تاریخ معاصر. داستان در پایان قاجاریه و ابتدای روی کار آمدن حکومت پهلوی اتفاق می‌افتد؛ بازگشت “محا” از سفر کربلا همراه میشود با آگاهی”اصلان” پسر صحاف باشی دربار از دسیسه ها و توطئه هایی که سرنوشت او و محا را، تبدیل به یک منظومه بی پایان میکند…

سریال رحیل
سریال رحیل

نگارش فیلمنامه این سریال با طراحی رامین عباسی زاده و به نویسندگی فرهاد نقدعلی ، بیشتر از دو سال به طول انجامیده و همزمان با تولید ، بازنگری و بازنویسی فیلمنامه ها ادامه داشته. تحقیقات نگارش فیلمنامه به شکل وسیعی انجام شده است تا روح تاریخی اثر با منابع مستند تطابق داشته باشد.

 

حمیدرضا آذرنگ، ثریا قاسمی، اندیشه فولادوند، نسیم ادبی، هومن برق‌نورد، کاظم هژیرآزاد، ریحانه رضی، علی عباسی‌زاده، مریم کاویانی، معصومه عربی، ابتسام بغلانی، غزاله اکرمی، محسن امیری، ستاره دهقانی، هانیه غلامی، مهرداد نیکنام، محسن نقیبیان، شاهو رستمی، فتح‌الله طاهری و زنده یاد حسام محمودی ازجمله بازیگران این سریال هستند.

سریال رحیل
سریال رحیل

این سریال در دو فصل بیست قسمتی تولید شده و فصل اول آن به زودی از شبکه سوم سیما روی آنتن خواهد رفت.

 

رامین عباسی‌زاده تهیه‌کننده “رحیل” پیش از این تهیه‌کننده سریال هایی مخاطب‌پسند همچون او یک فرشته بود، شمس العماره، انقلاب زیبا، سقوط یک فرشته، پلیس جوان، پریدخت، احضار و…، در ژانرهای مختلف بوده است.

سریال رحیل
سریال رحیل

شعار رحیل چنین است: قصه ها را مینویسند ولی تاریخ را زندگی میکنند…

اتمام تدوین فیلم کوتاه «در حضور سایه ها» به کارگردانی کاوه سلیمی 

نمایش خانگی/مجید ناصری: تدوین فیلم کوتاه «در حضور سایه ها»  به نویسندگی و کارگردانی کاوه سلیمی توسط موحد شادرو به پایان رسید.

فیلم کوتاه «در حضور سایه ها» به نویسندگی و کارگردانی کاوه سلیمی که ماه گذشته در سنندج جلوی دوربین فواد فارابی رفته بود، پس از پایان تدوین آماده حضور در جشنواره های معتبر خارجی می شود.

فاروق شیخی مسئول پروژه خاطرنشان کرد: قصه «روایت سایه ها» روایتگر قصه زن و شوهری به نام رویا و امید است و رویا به خاطر مسائل کاری و روحی همسرش امید مجبور به مسافرت می شود و این سفر آغاز چالش های جدی برای این زوج جوان است و …

در این فیلم بازیگرانی همچون دنیا کرم ویسه، داریوش مفاخری، اکرم مرب شیوا امانی و … به ایفای نقش پرداخته اند.
وی همچنین افزود: در اینجا باید از دکتر علی منصوری، حامد جوانمردی و شاهو مرادی تشکر کنم که در تولید این اثر به ما کمک ویژه ای کردند.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از : نویسنده وکارگردان: کاوه سلیمی، تدوین: موحد شادرو، بازنویسی فیلمنامه: مسعود محسنی نژاد، مشاور کارگردان: سردار محمدی، مدیر فیلمبرداری: فواد فارابی، دستیارکارگردان: فرشاد غفاری، برنامه ریز: فاطمه مفتخریان، منشی صحنه: گشین محمدیان، چهره پرداز: رعنا خالدی، صدابردار: فرید صداقت، طراح صحنه ولباس: علی سید یونسی و شیوا فتحی، مدیر تولید: فاروق شیخی، جانشین تولید: رضا ساعدی، اصلاح رنگ: فاضل مسعودی، دستیاران تصویر: آرمان صیدی، پارسا کرم ویسه، مدیر نورپردازی: آزاد زند، دستیار نور: رامیار محمدی، دستیار صدا: سامان احمدی، عکاس پشت صحنه جمیل منصوری، تدارکات کیومرث شاطبی، مانی محمدی، اشکان فتحی، تامین ماشین: شاهو مرادی، حمل و نقل: آرام بهمنی، امور مالی: هاوژین منصوری.

پکیج افتتاحیه #پدرگواردیولا چگونه بود؟

نمایش خانگی/پیمان مقیمی: قسمت اول سریال پدر گواردیولا ساخته سعید نعمت الله در حالی عرضه شد که بسیاری گمان داشتند نعمت الله همان مسیری را خواهد پیمود که پیشتر در نوشته هایش برای سریال های تلویزیونی پیموده ولی عرضه پدر گواردیولا نشان داد نعمت الله خودش هم به دنبال پیمودن فضاهایی تازه برای تجربه در داستان گویی آدم های و جریاناتی است که یک‌شبه به حضیض رسیده‌اند.

 

پلتفرم تماشاخونه یک تمهید تازه را هم کنار عرضه پدر گواردیولا انجام داد و آن هم عرضه دو قسمت سریال در دو روز متوالی است که باعث شد مخاطبی که با دیدن قسمت اول کنجکاو عقبه آدم ها شده بلافاصله در روز بعد پیش درآمد-یا همان قسمت دوم-سریال را ببیند.

 

پکیج افتتاحیه پدر گواردیولا پر بود از نشانه های آشکار سبک کاری سعید نعمت الله و به خصوص وامداری لحن و تیم سازی به سینمای مسعود کیمیایی ولی چند عنصر مهم در سریال وجود داشت که آن را باب طبع مخاطب عام کرد.

 

ارائه سریع داستان و تزریق اطلاعات کافی درباره تیپ های اصلی سریال در قسمت اول و سپس معرفی تیپ های فرعی در پیش درآمد-قسمت دوم- سریال، حرکت بر مدار الگوهای تجربه شده سریال های عاشقانه عامه پسند و استفاده از بازیگران کم و بیش متعدد و توانا در نقش‌های اصلی و از همه مهمتر، روایت بی ادا و اصول فرمی باعث شد پدر گواردیولا در دو قسمت اول، کنجکاو کننده و البته همه فهم باشد.

 

در سال‌های اخیر فراوان سریال در شبکه خانگی عرضه شده که حتی تا پنج قسمت ابتدایی به نوعی معماگونه پیش می‌روند و آن قدر سؤال دربرابر مخاطب قرار می‌دهند که مخاطب حوصله اش سر می‌رود و اساسا قید پیگیری را می‌زند ولی پدر گواردیولا خط بطلانی است بر این روند و در همین دو قسمت به اندازه یک فیلم نود دقیقه ای داستان می‌گوید و داستانش را پایان می‌دهد.

پدر گواردیولا
پدر گواردیولا

قرارگیری مهران مدیری در نقش اصلی سریال و آن هم یک گنده‌لات ورشکسته هرچند در جاهایی با میمیک‌های برره‌ای او، نقض غرض می‌شود ولی مدیری تلاش می‌کند از میانه به بعد دیگر تیپ تازه ای ایجاد کند که هم در مسیر بازیگری او شانسی تازه است و هم برای سریال پدر گواردیولا فایده بخش است… حمید فرخ نژاد، سیامک صفری، ستاره اسکندری، نسیم ادبی، سارا خوئینی ها و… اغلب به‌اندازه و بی اغراق تیپ اجتماعی خود را ایفا کرده اند.

 

پدر گواردیولا چاره ای ندارد جز اینکه بتواند در قسمت‌های بعدی نیز با همین پر و پیمانی ادامه حیات دهد تا مخاطبان شبکه خانگی همچنان پیگیر آن باشند.

 

صدور پروانه با همنامی

ویدئوکلوب

نمایش خانگی/شهاب کاظمی: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت سه عنوان فیلم کوتاه داستانی و یک عنوان فیلم بلند داستانی و یک عنوان فیلم مستند  غیرسینمایی موافقت کرد.

در میان فیلم‌های مجوز گرفته عنوان #گل_به_خودی دیده می‌شود که یادآور فیلمی کودک به همین نام است که چند سال قبل تولید شده و به اکران رسید.

فهرست پروانه‌های صادره به شرح زیر است:

–فیلم‌ کوتاه داستانی‌ «گل به خودی» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سید مسعود حسینی

–فیلم کوتاه «پیرمرد مجبور  می‌شود » به تهیه‌کنندگی حسین سلیمی ، نویسندگی و کارگردانی علی اله یاری

–فیلم کوتاه «عصر تقلید » به تهیه‌کنندگی سامان بهرام پور ، نویسندگی خشایار کمالی روستا و کارگردانی ایمان هنرکار

— فیلم بلند داستانی « شصت و یک » به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدیاسر اجاق فقیهی و نویسندگی احسان کارآموز راوری

— فیلم مستند  «بدون انقضاء» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی داود علیشاهی بروجنی و نویسندگی سنا ماندنی ، محسن اخوان لیمودهی‏ و داود علیشاهی

حیثیت؛ دو سور به فیلمفارسی زد؟

نمایش خانگی/مجید ناصری: سریال حیثیثت گمشده ساخته سجاد پهلوان زاده از تازه ترین محصولات پلتفرم فیلیموست که ورای برخی ویژگی های مثبت، عملا در متن حرف تازه ای برای ارائه ندارد و کاملا متاثر از فضای فیلمفارسی‌هاست.

ویژگی مثبت حیثیت که همنام اثری از کریستوفر نولان است! اینکه سعی کرده قید سلبریتی های گران را بزند و نقش یک خود را به مهدی حسینی نیا بازیگر توانمند در نقش‌های مکمل بدهد.

حسینی نیا که در سریال می‌خواهم زنده بمانم خوش درخشید و بعدتر در سریال‌های یاغی و رهایم کن،نقش‌های مکمل را جذاب درآورد در حیثیت نقش اول را گرفته و خوب بازی کرده ولی امان از متن سردستی سریال که باعث خلق یک کاراکتر ماندگار نشده.

سجاد پهلوان زاده که همچنان در سایه محمدحسین مهدویان و تقریبا با همان تیم تولید او، سریال می‌سازد نتوانسته متنی تر و تازه برای روایت انتخاب کند و یکی از کلیشه ترین داستان ها درباره شک مرد به ناموس خود و سلسله ماجراهایی که لابد باید به برطرف شدن شک منجر گردد را محور داستان کرده.

حیثیت؛ دوسور به فیلمفارسی زد؟
حیثیت؛ دوسور به فیلمفارسی زد؟

پهلوان زاده اگر گشتی در صفحه حوادث روزنامه ها میزد با انبوهی پرونده ناموسی به روز و جذاب روبرو می‌شد که فقط یکی از آنها کافی بود برای رهایی حیثیت از دور باطل فیلمفارسی ولی حیف که او محافظه کارانه پیش رفته و حتی بخش های ابتدایی سریال خود را با آن لنزهای دهه شصتی بسته تا همه چیز یادآور کارهای مهدویان باشد.

پلتفرم فیلیمو که سعی کرده پرکار ادامه مسیر دهد اگر قدری کارگردانان و تهیه‌کنندگان خود را به سمت ارائه داستان های تازه تر برای سریال سازی ترغیب کند بیشتر از قبل خواهد توانست مورد توجه قرار گیرد ولی بعد از کمدی تقریبا رو به زوال نیوکمپ، حالا با ملودرام دم‌دستی حیثیت مواجهیم که باز به مانند کارهای اخیر فیلیمو در حاشیه شهر و قهوه خانه ها و لات بازی های پایین میگذرد…

قصه پدرخوانده‌ها به سر رسید؛ “مادرخوانده” با آناهیتا درگاهی به شبکه خانگی می‌آید+عکس

نمایش خانگی/هانیه مظفری: همزمان با قرار گرفتن سریال “مادر خوانده” در مسیر پخش، از تست گریم بازیگر اصلی فیلم رونمایی شد.

سریال “مادرخوانده” به نویسندگی و کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی مهدی یاری با بازی آناهیتا درگاهی، به شبکه خانگی می‌آید.

به جز آناهیتا درگاهی در نقش مادرخوانده، هنرپیشه‌هایی مختلف در این سریال حضور دارند و ازجمله بهاره کیان افشار، پژمان بازغی، شهاب مظفری، هامون سیدی، علی استادی، حسین مهری، مجید نوروزی، آیدا ماهیانی با معرفی حامد رسولی، ستاره پروین و بهزاد هاشمی و…

آناهیتا درگاهی در “مادرخوانده” ایفاگر یکی از کاراکترهای زنانه منحصربفرد سال‌های اخیر سینما و شبکه خانگی است.

سریال مادرخوانده با آناهیتا درگاهی در شبکه خانگی
سریال مادرخوانده با آناهیتا درگاهی در شبکه خانگی

سریال “مادرخوانده” به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی مهدی یاری، از محصولات موسسه سرورسانه پارسیان است و به زودی در شبکه خانگی عرضه خواهد شد.

امیر پورکیان که پیش از این سریال مخاطب‌پسند “ممنوعه” را به تهیه‌کنندگی برادران یاری به شبکه خانگی ارائه داده بود، در “مادرخوانده” قصه‌ای پیچیده و چندوجهی را با شیوه‌ای تازه روایت کرده است.

در شعار نمادین مجموعه “مادرخوانده” چنین آمده: فرصت پدرخوانده‌ها به سر رسید، حالا دورانِ مادر خوانده‌هاست!؟

صدور پروانه برای کارگردان معمای شاه و بازیگر رگبار+صدور پنج پروانه دیگر

نمایش خانگی/رضا اورنگ: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۱ عنوان فیلم کوتاه داستانی و ۴ عنوان فیلم بلند داستانی و ۲ عنوان فیلم مستند غیرسینمایی موافقت کرد.

در میان پروانه های صادره نام محمدرضا ورزی کارگردان سریال معمای شاه دیده میشود که برای ساخت فیلم مستند #نگین_ارگ پروانه ساخت گرفته است.

سیروس حسن پور کارگردان سال‌های اخیر تلویزیون که در دوران کودکی سابقه بازی در فیلم‌هایی از بهرام بیضایی و ازجمله سفر، رگبار و چریکه تارا را داشته پروانه فیلم بلند ویدیویی #گل_و_گلوله را گرفته.

فهرست پروانه‌های صادره به شرح زیر است:

— فیلم‌ کوتاه داستانی‌ « آن سوی آسمان » به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی سیامک چاردولی

— فیلم بلند داستانی «رقص زیر آب» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا حسن‌زاده و نویسندگی رضا حسن‌زاده و سامره اعلائی

–فیلم بلند داستانی « گل و گلوله » به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیروس حسن‌پور

–فیلم بلند داستانی « ۶۰ ثانیه نور » به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن کمالی دولت آبادی و نویسندگی بهروز باقری سجزی

— فیلم بلند داستانی « زن نامرئی » به تهیه‌کنندگی بابک برجسته ، کارگردانی و نویسندگی محسن منشی زاده

–فیلم مستند «شعر ممنوع » به تهیه‌کنندگی و نویسندگی و کارگردانی ناصر منصور افشار

— فیلم مستند بلند « نگین ارگ » به تهیه‌کنندگی داود سماواتی یار، کارگردانی و نویسندگی محمدرضا ورزی

اذعان تهیه‌کننده #صداتو به ایرادات این مسابقه

نمایش خانگی/شهاب کاظمی: سعی کردیم به برنامه منبع وفادار باشیم اما الان به این نتیجه رسیده‌ام که این طرح ایراداتی دارد و اگر بنا بر ادامه تولید برنامه باشد قطعاً تغییراتی ایجاد خواهیم کرد چرا که این طرح ایرادات جدی دارد.

حامد جوادزاده کارگردان و تهیه ‌کننده مسابقه #صداتو که از طریق فیلیمو عرضه میگردد با بیان مطلب فوق به ایلنا گفت: این برنامه بر اساس یک طرح کره‌ای ساخته شده و در واقع گروه رسانه‌ای سی جی این طرح را به کشورهای زیادی فروخته‌اند و هر کس هم بر اساس علاقه خودش آن را پیاده‌سازی کرده است. به نظر من زیباترین شکلی که این برنامه اجرا شده در شبکه فاکس آمریکاست که نامش «I Can See Your Voice» به معنای «من می‌تونم صداتو ببینم» و ما عنوان «صداتو» را هم از همین نام انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ایراد برنامه این است که اجراکننده خودش در جایزه هیچ نقشی ندارد یا کمک‌کننده‌ها هیچ نفع و ضرری از نظری که می‌دهند متوجهشان نمی‌شود در حالیکه اگر آن‌ها هم با نظرات اشتباهشان متضرر شوند یا نظر درست به نفعشان باشد هیجان مسابقه بالا می‌رود. در واقع کمک‌کننده اگر اصرار دارد که شرکت‌کننده با او هم‌نظر باشد در مجازات یا منفعت جایزه باید شریک باشد که البته توضیحاتی دارد که بحث را طولانی می‌کند اما در صورت ادامه داشتن این برنامه این تغییرات انجام خواهد شد. با تجربه‌ای که در ساخت «صداتو» داشتم به این نتیجه رسیدم که طرح اصلی «I Can See Your Voice» ایرادات جدی دارد.

او افزود: هنوز برای تغییر کمک‌کننده‌ها تصمیمی گرفته نشده و البته همچنان ساخت فصل بعدی به قطعیت نرسیده است. در انتخاب کمک‌کننده‌ها باید بگویم که ما گزینه‌های زیادی نداشتیم،‌ افراد باید خوش بیان، متخصص و باهوش باشند. این افراد باید بتوانند در لحظه واکنش نشان دهند چرا که خودشان نمی‌دانند با چه چیزی مواجه خواهند شد. در واقع ما قاعده و قانونی طراحی کرده‌ایم و بعد تصاویر را ضبط کرده‌ایم. باید افرادی که روی صندلی کمک‌کننده می‌نشینند افرادی با قدرت اجرای بالا باشند و به همین دلیل ما در انتخاب‌هایمان محدودیت داشتیم.

جوادزاده با اشاره به حواشی پیرامون انتخاب شرکت‌کنندگان گفت: دست ما آنقدر باز نبود که بتوانیم فراخوان دهیم و از همه آدم‌ها تست بگیریم. ما سعی کردیم از دوستان و اطرافیانمان بخواهیم کسانی که مایل به حضور در این برنامه هستند را با معیارهایی مثل ظاهر مناسب، خوش بیان، خوش برخورد و باهوش بودن به برنامه ما معرفی کنند. ما از 35 نفر تست گرفتیم و از بین این افراد 12 نفر را انتخاب کردیم. ما به دلایل محدودیت‌هایی که داشتیم از محیط نزدیک خودمان انتخاب کردیم و جایزه‌ای که داده می‌شود هم از بیت‌المال نیست. وظیفه من ساخت یک برنامه جذاب بود که فکر می‌کنم در ساخت چنین برنامه‌ای موفق بودم.

رسوخ به عقبه سلاطین پولشویی در #آمستردام؟

نمایش خانگی/هانیه مظفری: سریال آمستردام از تازه ترین سریال های شبکه خانگی است که سعی کرده در داستان پرشخصیت خود، روایتی ارائه دهد از زدوبندهای خلافکاران با پز عالی و جیب عالی.

آمستردام از نظر پرداخت تصویری، بسیار مشابه برخی سریال های لاکچری این سال‌هاست و انگاری می‌خواهد با کُدی مرسوم در ملودرام های پلتفرم ها، مخاطب را وارد سریال کند.

بعد از ورود اولیه است که کم کم تیپ های اقتصادی مهلک وارد سریال می‌شوند، افرادی غرق در پول هایی که نه از راه مشروع که اغلب ناشی از بیزنس هایی آلوده است. بیزنسمن هایی که برای شستشوی پولها در همه کاری وارد میشوند؛ از حراج تا ورزش و…

مسعود قراگوزلو کارگردان آمستردام هرچند قبلا هم تجربیات کارگردانی تعدادی فیلم ویدیویی داشته ولی آمستردام را باید اولین تجربه جدی او در برخورد با مخاطب عام دانست.

رایگان بودن محصولات پلتفرم تماشاخونه باعث شده سریال آمستردام از همین ابتدای کار در شمار سریال های پرمخاطب باشد و همین بالا بودن مخاطب قاعدتا، نقد و نظر را بابت کار بالا میبرد و در این بین به اندازه نظرات همراه، نظرات مخالف هم وجود دارد و کارگردان اگر قدری رندانه عمل کند باید این مخالفان را بیشتر دریابد.

آمستردام بابت گنگ بودن ابتدایی تا حدودی انتقادبرانگیز بوده ولی هرچه بیشتر گذشته، داستان بیشتر راه می افتد، خط و ربط آدم‌ها بیشتر معلوم می‌شود و پیچ و گردش رفتاری معنای بیشتری پیدا می‌کند و همین که ماجراهای تولید و قاچاق آمستردام روشن می‌شود ضرباهنگ بالاتر می‌رود.

بازی های آمستردام گاهی خیلی آرام و درونگرایی دارد مثل بازی مهدی سلطانی و گاهی خیلی اغراق زده نظیر مجتبی پیرزاده و این تنوع تیپیکال سریال احتمالا تمهیدی بوده برای آن که دایره مخاطبان بیشتر شود‌.

آمستردام اگر در آشکار گویی پیرامون عقبه سلاطین پولشویی بتواند با چفت و بست های منطق پذیر پیش رود خواهد توانست مخاطب خود را افزایش دهد…

رفرنسی برای ساخت سریال خداداد عزیزی!؟/گفتگوی خدیجه زمانیان با خداداد عزیزی درباره اولین و آخرین کتاب زندگینامه‌اش

نمایش خانگی/خدیجه زمانیان: کتاب «تو خداداد عزیزی هستی؛ پا به توپ از رضاییه تا ملبورن» نوشته جواد رستم زاده روزنامه نگار ورزشی به تازگی به چاپ سوم رسیده است؛ کتابی که می‌تواند رفرنس مناسب باشد برای تولید سریالی جذاب حول زندگی خداداد.

خدیجه زمانیان روزنامه نگار باسابقه به بهانه چاپ سوم این کتاب و سالروز تولد خداد عزیزی گفتگویی درباره این کتاب با راوی آن انجام داده که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.

در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانیم:

* چه شد پیشنهاد نوشتن زندگی‌نامه‌تان را پذیرفتید؟
من از اول خیلی راغب به این کار نبودم و پیشنهادهای زیادی هم برای نوشتن کتاب و ساخت فیلم و مستند داشتم اما تن ندادم تا اینکه جواد رستم‌زاده پیشنهاد نوشتن کتاب را مطرح کرد؛ رستم‌زاده را سالیان سال می‌شناسم. جز معدود خبرنگارهایی بود که در بدترین و بهترین شرایط همیشه با او گفتگو می‌کردم. وقتی او پیشنهاد کتاب را مطرح کرد به ندای درونی و قلبی ام اعتماد کردم و جواب مثبت دادم.

* پس بیشتر به دلیل حس اعتماد به نویسنده بود که این پیشنهاد را پذیرفتید؟
بله! چون من راحت نمی‌توانم اعتماد کنم و درباره صداقت کاری و رفتاری آدم‌های اطرافم سخت باور هستم اما جواد رستم‌زاده را می‌شناختم همین شناخت، باعث شد زیاد درباره نتیجه کار فکر نکنم و بدون سبک، سنگین کردن به قلبم رجوع کردم و بنا بر اعتمادی که داشتم به او جواب مثبت دادم. من همه تصمیم‌های زندگی ام همینطور بوده به ندای قلبم گوش دادم اگر دلم به کاری راضی بوده، انجام دادم و اگر برای انجام کاری با من نبوده آن کار را انجام ندادم.

* نظرتان درباره نتیجه کار و آنچه منتشر شده، چیست؟
این کتاب در حقیقت، نتیجه زحمات نویسنده‌اش است. جواد (رستم‌زاده) آنچه سالیان سال در حوزه رسانه و ورزش کسب کرده با شناختی که از من به عنوان دوست و ورزشکار ملی، داشته در این کتاب گردآورده است بنابراین کتاب اگر افتخاری کسب کند برای اوست. من فقط گاهی عکس برایش می‌فرستادم و اگر سوالی داشت و اطلاعاتش در مورد موضوعی کامل نبود، جزئیات بیشتری در اختیارش می‌گذاشتم چون همان اندازه که من از او شناخت دارم، او بیشتر من را می‌شناسد.

* کدام بخش‌های کتاب بیشتر به دل شما نشست؟
ابتدای کتاب با سرفصل «تولد یک ستاره» که به دوران کودکی من و زندگی در روستا پرداخته را بسیار دوست داشتم. این قسمت به شرح دوران کودکی من، پدر و مادرم و خانواده پرداخته است که خواندنش برای من لطف خاصی داشت. عکس‌های کتاب واقعاً جذاب بود مخصوصاً عکس پدرم در ۷۰ سالگی که در مقایسه با این سال‌ها، بسیار قبراق و سرحال است یا عکس‌های زمانی که من در راه‌آهن بازی می‌کردم یا در آلمان. احتمالاً رستم‌زاده برای اینکه به عکس‌ها دسترسی پیدا کند زحمات زیادی کشیده که البته جذابیت کتاب را هم چند برابر کرده است. این کتاب برآمده از واقعیت‌های زندگی من و انعکاس زندگی ورزشی من است. اگر کسی درباره فراز و فرودهای زندگی من، علت تصمیم‌ها و انتخاب‌های من سوالی داشت با خواندن این کتاب به پاسخ‌ها می‌رسد. خیلی‌ها از من می‌پرسند چرا من دیر به تیم ملی دعوت شدم یا چرا زود تیم ملی را ترک کردم؟ جواب همه این سوال‌ها در کتاب آمده است.

* بی‌پروایی که شما در مسیر ورزشی‌تان داشته‌اید در این کتاب هم دیده می‌شود؟
بله و باز هم تاکید می‌کنم همه آنچه نوشته شده واقعیت‌های زندگی من است.
بی‌پروایی های زندگی ورزشی من هم تاآنجا که فضای مکتوب به نویسنده اجازه داده، منعکس شده! خب وقایعی را نمی‌شد شرح و بسط بیشتری داد و آن هم احتمالاً به خاطر مجوزهایی است که کتاب باید می‌گرفته تا منتشر شود که البته زیاد هم نبود! مثلاً اتفاقاتی که برای سربازی من افتاد خیلی بیشتر از آن چیزی بود که در کتاب منعکس شده است.

* قبل از انتشار کتاب، پوسترهای شما به عنوان یک فوتبالیست در خانه‌ها بود و بازی‌های شما هم پخش می‌شده و حالا چهره خداداد عزیزی بر جلد یک کتاب است که نشسته در قفسه‌های کتاب.
ورود به این مسیر تجربه تازه‌ای برای من بود. وقتی داستان زندگی‌ام را از نگاه دیگری خواندم، لذت بردم تجربه‌هایی که من از سر گذرانده بودم حالا همه یکجا جمع شده بود. من کتاب را دوست داشتم و امیدوارم مردم هم دوست داشته باشند.

* چه بازخوردی از سوی مردم و یا مدیران فوتبالی دریافت کردید. عنوان‌های زیادی در کتاب آمده اعم از اسم و پُست که حالا با خواندن این کتاب چهره آنها برای مردم کمی شفاف شده است!
کتاب تازه چاپ شده و هنوز نمی‌شود قاطعانه درباره بازخورد مردم و مخاطب صحبت کرد. اما این کتاب اگر آن قدر چاپ شود که یک نسخه از آن در هر خانه‌ای باشد، باز هم فرقی به حال فوتبال ما نمی‌کند چون دنیای مدیریت در فوتبال ما و کلاً دنیای فوتبال، دنیایی مافیایی است و افراد با رانت و رابطه روی کرسی‌های ورزشی می‌نشینند نه بر اساس شایستگی! به کسی جوابگو هم نیستند. ما هم بواسطه حضور در دنیای ورزش از پشت پرده خیلی مسائل باخبریم و شفاف‌سازی می‌کنیم، حتماً از این انتقادها و شفاف سازی‌ها دلخور می‌شوند و گله هم می‌کنند و برای حذف منتقد، تلاش می‌کنند. اما در نهایت اتفاقی که بخواهد برای فوتبال راهگشا باشد، نمی‌افتد چون مدیران به هیچ مقام و نهادی جوابگو نیستند و مافیای فوتبال قوی‌تر از هر چیزی است که بخواهد مقابل آن بایستد!

* حتماً مطلع هستید که مسائل اقتصادی بر صنعت نشر ما سایه انداخته و گرانی کاغذ و کتاب باعث شده مردم بیشتر از پیش از کتاب و مطالعه فاصله بگیرند. حالا که وارد این حوزه شده‌اید، بگویید حضور سلبریتی‌ها مخصوصاً چهره‌های ورزشی، چقدر می‌تواند به صنعت نشر ما و ترویج کتابخوانی کمک کند؟
باید از فضای مجازی برای این مساله استفاده کرد. فضای مجازی فضای شلوغ و پرمخاطبی است البته من زیاد در فضای مجازی نیستم چون فکر می‌کنم این فضا آلوده است اما در این فضا، سلبریتی ها حضور دارند و بواسطه همین حضور بیشتر از همه در معرض فحش یا تعریف و تمجید هم قرار می‌گیرند. باید چهره‌های ورزشی و هنری اجازه دهند زندگی آنها نوشته شود چون خواندن زندگی نامه این افراد برای مردم همیشه جذاب بوده است. مردم دوست دارند با نوع زندگی این افراد و مسیری که طی کردند آشنا شوند. وقتی کتابی بر اساس زندگی افراد شناخته شده، نوشته شود مسلماً آنها برایش تبلیغ می‌کنند و به این صورت کتاب ترویج می‌شود. یک راهش حتماً همین است. ما در آکادمی فوتبال این کتاب را به همه هدیه می‌دهیم تا به نوعی از کتاب حمایت کنیم. بچه‌هایی که عشق فوتبال دارند این کتاب را می‌خوانند و متوجه می‌شوند جایی که من الان هستم به آسانی به دست نیامده و با سختی همراه بوده پس با انگیزه و امید بیشتری ادامه می‌دهند. این اتفاق در حوزه هنر و سینما و موسیقی هم می‌تواند بیفتد و مؤثر باشد. به هرحال کتاب همیشه مخاطب دارد اما تعداد کسانی که مطالعه می‌کنند، کم است. اگر قرار است خواننده بیشتر شود سلبریتی ها می‌توانند کمک کنند حالا چه در جهت چاپ زندگی نامه‌هایشان همکاری کنند و یا در جهت معرفی و تبلیغ هر کتابی که می‌دانند خواندنش، خوب و مفید است.

* خود شما در مواجهه‌ای که با نوجوانان دارید چقدر راجع به این مساله دغدغه دارید؟
من در آکامی خیلی درباره این موضوع صحبت می‌کنم و همیشه روی دو مساله تاکید دارم اول ارتباط با خانواده و احترام به بزرگ‌تر و بعد هم جدی گرفتن تحصیل و مطالعه. همیشه هم گفته‌ام فوتبالیستِ با سواد، مسیر رشد بیشتری دارد تا فوتبالیستی که به درس و تحصیل اهمیت نداده و آن‌قدر درباره این دو موضوع دغدغه دارم که در کتاب هم منعکس شده!