خانه بلاگ صفحه 234

صدور مجوز خانگی «خواب تلخ» و «دختر»

خواب تلخ

نمایش خانگی: شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه ۲ عنوان موافقت کرد.

 به گزارش نمایش خانگی در جلسه ۲۳ آبان شورای پروانه نمایش خانگی كه با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد با عرضه دو فیلم موافقت شد که در این بین نام “خواب تلخ” هم به چشم می خورد.

“خواب تلخ” ساخته محسن امیریوسفی بعد از ۱۳ سال امسال در گروه هنروتجربه و با تعداد معدود سینما روی پرده رفت و همین باعث شد بسیاری از مخاطبان نتوانند فیلم را ببینند.

دختر”  به تهيه كنندگي و کارگردانی رضا میرکریمی که با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند تولید شده دیگر فیلمی است که مجوز عرضه خانگی آن صادر شده است.

حذف بازیگر اصلی از پوستر «چهارشنبه»!+عکس

چهارشنبه

نمایش خانگی: فیلم ویدیویی “چهارشنبه” به کارگردانی سروش محمدزاده که علیرغم استانداردهای دراماتیک به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی مجبور به حضور در بخش هنروتجربه جشنواره و بعدتر هم اکران در همین گروه شد به تازگی به شبکه خانگی عرضه شد.

به گزارش نمایش خانگی بازیگر اصلی “چهارشنبه” جوانیست به نام آرمان درویش که اتفاقا بازیش در نقش یک جوان عاصی و البته پای بند اصول شخصی یکی از نقاط قوت فیلم و دلیلی بر توجه به فیلم چه در جشنواره چه در اکران بود.

با این حال تصویر این بازیگر روی پوستر اصلی و روی جلد “چهارشنبه” دیده نمی شود و به جای وی و به غیر از شهاب حسینی، تصاویر بازیگران مکملی مانند نسیم ادبی و هست مهدوی فرد روی پوستر به چشم می خورد.

این دفعه اولی نیست که چنین اشتباهات کاملا هدفمندی(!) احتمالا برای فریب مخاطب در شبکه خانگی شکل می گیرد؛ اشتباهاتی که ریشه آنها عدم نظارت شورای پروانه نمایش خانگی بر چگونگی طراحی و عرضه پوستر و ولت برای محصولات است.

چهارشنبه
پوستر “چهارشنبه”

عرضه فیلم 50 دقیقه ای به نام فیلم بلند به مخاطبان!!+عکس

بیست هفته

نمایش خانگی: اخیرا در ویدیوکلوبها و سوپرمارکتها شاهد توزیع فیلمی بوده ایم با عنوان “بیست هفته” که هر چند از شکل و شمایل پوستر آن این طور برمی آید که فیلم بلندی است با بازی مصطفی زمانی و سحر دولتشاهی اما واقعیت چیز دیگری است.

به گزارش نمایش خانگی “بیست هفته” یک فیلم نیمه بلند 50 دقیقه ای است از کارگردان جوانی به نام مصطفی قراگوزلو که در یک دی.وی.دی در شبکه خانگی توزیع شده است.

حمایت از فیلمهای کوتاه و نیمه بلند باکیفیت و عرضه آنها در شبکه خانگی فرآیندی کاملا منطقی و قابل تحسین است اما به نظر می رسد در اطلاع رسانی مرتبط با این محصولات نباید روندی شکل گیرد که فریب مخاطب به نظر برسد.

“بیست هفته”  از طریق شرکت پخش ریزموج با همراهی آریانما به شبکه خانگی عرضه شده است بدون اینکه بر روی جلد فیلم یا پوسترهایش فرمت اثر که نیمه بلند است درج شود و همین امر گلایه های برخی مخاطبان را هم موجب شده است.

وقتی محصولی با قیمت یک فیلم بلند به مخاطب عرضه می شود طبیعی است مخاطب هم انتظار داشته باشد لااقل 90 دقیقه فیلم ببیند نه اینکه یک فیلم نیمه بلند را با قیمت یک محصول بلند به او عرضه کند.

سحر دولتشاهی ، مصطفی زمانی ، شقایق فراهانی ،محمدرضا غفاری و ستاره پسیانی بازیگران “بیست هفته” هستند.  فیلم روایتگر زندگی زن و شوهری است که در آستانه مهاجرت در گیر حوادث و مشکلاتی می‌شوند…

بیست هفته
بیست هفته

یک بازیگر زن⇐ بعد از سه سال هم خودم و هم شوهر مرحوم‌ام از سریال «ابله» طلبکاریم!

ابله

نمایش خانگی: مینا جعفرزاده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون چندی قبل همسرش بهمن زرین پور را از دست داد.

به گزارش نمایش خانگی این بازیگر از جمله بازیگران سریال “ابله” کمال تبریزی بود و البته به همراه همسرش در این سریال ایفای نقش کرد. با این حال جعفرزاده در گفتگو با “نسیم آنلاین” به شدت به گلایه از این پرداخته که چرا دست اندرکاران این سریال طلب او و همسرش را بعد از سه سال نداده اند.

گلایه های جعفرزاده در شرایطی بیان می شود که تهیه کنندگی “ابله” را محمد مسعود با کمک تصویرگسترپاسارگاد انجام داده است؛ یعنی همان موسسه ای که گفته می‌شود محمد امامی تهیه کننده “بازداشتی” شهرزاد یکی از شرکای اصلی آن بوده است.

 بعد از گذشت سه سال هنوز از سریال «ابله» طلب داریم
مینا جعفرزاده با اشاره به بدحسابی تهیه کنندگان که اپیدمی سینما و تلویزیون و شبکه خانگی شده است اظهار داشت: خانه سینما حتی نمی تواند حق ما را از تهیه کنندگان بدحساب بگیرد. هم خودم و هم همسر مرحوم ام بعد از گذشت سه سال هنوز از سریال «ابله» طلب داریم اما متأسفانه هنوز طلب مان وصول نشده است و از آن طرف تهیه کننده «ابله» درگیر کار بعدی شده است.

وی ادامه داد: حرمت زندگان را که نگه نمی دارند. سوالم از تهیه کننده «ابله» این است که چرا حرمت بهمن زرین پور همسرم را نگه نداشت و لااقل بعد از فوت ایشان طلب شان را نداد؟ البته این وضعیت من و بهمن نبود و بخشی از دست اندرکاران «ابله» از این پروژه طلب دارند.

چرا خانه سینما نمی تواند حق ما را از تهیه کنندگان بگیرد؟
این بازیگر خاطرنشان ساخت: اصلا کارکرد رفاهی خانه سینما را بی‌خیال شویم. مسأله این است که چرا خانه سینما نمی تواند حق ما را از تهیه کنندگان بگیرد. برخی می گویند محمد مسعود تهیه کننده ظاهری این سریال بود و در پشت کار شخصی دیگر به عنوان تهیه کننده حاضر بوده است. یعنی خانه سینما نمی‌تواند شورای حل اختلافش را آن قدر قوی کند که کسی نتواند به این سادگیها سر بازیگران کلاه بگذارد.

بازیگر «کیفر» و «اخراجیها» خاطرنشان ساخت: نباید به سادگی به هر کسی اجازه تهیه کنندگی داد به صرف اینکه بر روی یکی دو فیلم سرمایه گذاری کرده است. باید عقبه تهیه کنندگان کاملا رصد شود و بعد برای صدور مجوز تهیه کنندگی آنها اقدام شود. اینکه هر کس که پول دارد می تواند تهیه کننده شود عاقبتش می شود همین که می بینیم؛ همسر من فوت کرد اما نتوانست طلبش را از «ابله» بگیرد. چرا کسی بر کار تهیه‌کنندگان بدحساب نظارت ندارد؟

همه دنبال بازیگر افتخاری هستند که دستمزد ندهند

جعفرزاده درباره اوضاع کاری ماههای اخیرش  گفت: پیشنهادات خوب کم شده است و اگر هم پیشنهادی باشد بیشتر در این جهت است که به حضور افتخاری و بدون گرفتن دستمزد اکتفا کنیم که از ما چنین همکاری برنمی آید.

وی که فیلم «این زن حقش را می خواهد» را روی پرده دارد ادامه داد: نقشم در این فیلم نقش مکمل است اما چون حس کردم درونمایه کار اجتماعی است و بازتاب دهنده یکی از معضلات سالهای اخیر یعنی اسیدپاشی برای کمک به جوانترها در کار حاضر شدم.

جعفرزاده با اشاره به درگذشت همسرش و کم لطفی مدیران سینمایی به درگذشت وی اظهار داشت: تعدادی از همکاران سینمایی و برخی از سینماگران در مراسم تشییع حضور داشتند و دلداری کوچکی دادند اما از مدیران دولتی سینما کسی را ندیدیم؛ شاید هم غیرمحسوس آمدند!!! این برخورد واقعا برای بزرگان این حیطه که عمرشان را گذاشتند خرسندکننده نیست.

خانه سینما چه کار رفاهی برای ما انجام داده؟
وی با انتقاد از صنف خانه سینما بیان داشت: متأسفانه سینماگران صنف درستی ندارند که به فکرشان باشد و برای همین است که اغلب سینماگران به کهولت سن که دچار می شوند وضعیت بدی را تجربه می کنند.

بازیگر «آوای فاخته» و «شوق پرواز» خاطرنشان ساخت: خانه سینما چه کار رفاهی برای ما انجام داده است؟ نه در این سه سال بعد از بازگشایی نه در سالهای قبل از انحلال واقعا حمایت رفاهی از خانه سینما ندیدیم. مگر چند سینماگر پیشکسوت داریم که برای حمایت از آنها مدیران صنف هیچ کاری انجام نمی دهند.

مینا جعفرزاده با اشاره به اینکه جزو سینماگرانی است که به جز بازیگری هیچ حرفه دیگری نداشته گفت: جوانترها عاقل تر هستند و برای همین دوراندیشی می کنند و بیزنس هایی موازی با کار هنری راه می اندازند که در سالهای پیری می تواند یاری رسان آنها باشد اما ما در جوانی آن قدر عاشق هنر بودیم که پیشنهادات شغلی موازی با درآمدهای مکفی را پس زدیم و حالا حتی یک حقوق بازنشستگی نداریم.

مینا جعفرزاده
مینا جعفرزاده

این دستورالعمل به نفع کیست؟⇐اجبار به قرار دادن عبارت «بازپخش تلویزیونی» بر روی تله فیلمهای سیما

سعید رجبی فروتن

نمایش خانگی/سعید رجبی فروتن: از مدیران موسسات ویدیو رسانه خواسته شده است تا بعد از این به هنگام انتشار نسخه ویدیویی تله فیلم های پخش شده از شبکه های تلویزیونی، برروی بسته محصول این عبارت قید شود: «بازپخش تلویزیونی»

به گزارش نمایش خانگی و به نقل از “روزانه های سینمایی” این اقدام به خاطر آن است که مخاطب با آگاهی کامل اقدام به خریدمحصول کند و بداند که فیلم در اصل تولید تلویزیونی است و پیش از این از همان رسانه پخش شده است تا بدین ترتیب اگر او فیلم را قبلاً از سیما دیده است، ناخواسته متحمل هزینه نشود و در واقع جفایی به مشتری نشود.

در باره این تصمیم که فی نفسه گامی در راستای حفظ و تکریم حقوق مخاطب است، قدری باید تامل کرد. در سالیان اخیر همزمان با عرضه فیلم های ویدیویی که اختصاصاً برای شبکه نمایش خانگی به انگیزه های مختلفی تولید شده اند، پخش نسخه dvd تله فیلم های پخش شده از شبکه های سیما هم در دستور کار معدودی از موسسات از جمله «قرن جدید» و «ریزموج سیستم» قرار گرفت. تهیه کنندگان این آثار می توانند با در اختیار گرفتن حق پخش خانگی فیلم ها، به بخشی از مطالبات معوقه خود از سیما دست یابند. موسسات ویدیو رسانه نیز با مبالغی به مراتب کمتر از خرید تولیدات رایج ویدیویی و عناوین سینمایی، فیلمی را در سبد خرید خود قرار می دهند که بازیگران مشهور و مقبولی در آنها هنرنمایی کرده اند و از شانس بیشتری برای استقبال از سوی مخاطب برخوردار هستند.

تصمیمی که به ناشران ضرر می زند

با این حال ناشران این دسته از آثار ممکن است از دستور اخیر دولت متحمل ضرر و زیان شوند. زیرا نمایندگان توزیع در بازار طی دو دهه فعالیت مستمر با دو عبارت کلیدی روبرو بوده اند.: «پخش اول» و «پخش مجدد» از نظر نمایندگان درج عبارت: «بازپخش تلویزیونی» احتمالاً «پخش مجدد» را تداعی می کند و به این خاطر ممکن است از خرید محصول سرباز زنند و یا به حداقل تیراژ بسنده کنند. غافل از آنکه آثار پخش شده از سیما برای نخستین بار در شبکه توزیع می شوند و تلقی پخش مجدد از آنها صحیح به نظر نمی رسد.

مضافاً که با توجه به تعدد شبکه ها ممکن است بسیاری از مخاطبان موفق به تماشای آنها نشده باشند و عده ای هم مایل به دیدن دوباره محصول و حفظ و نگهداری آن باشند. برای تیم سازنده بویژه کارگردان یک اثر، آنچه اهمیت دارد «دیده شدن» محصولی است که برای ساخت آن عرق ریزان روحی صورت گرفته است.

به کرات دیده ایم که تلویزیون در ساعتی نامناسب و مُرده فیلم هایی را پخش کرده و خستگی را بر تن سازندگان باقی گذاشته است. لذا پخش چنین آثاری در شبکه نمایش خانگی خلق فرصت و موقعیت تازه ای است تا به «دیده شدن» فیلم های تلویزیونی کمک کند.

سنتی که سروش انجام می داد

این سنت را شرکت «سروش» هم در دو دهه گذشته از یاد نبرده و نسخه فیزیکی بسیاری از مجموعه ها و فیلم های پرمخاطب و ارزشمند سیما را منتشر کرده است. بنابراین اگر تاکنون اطلاعات لازم در خصوص فیلم های تلویزیونی پخش شده از سیما بر روی جلد محصول درج نشده است، نباید مطلقاً حُکم بر فریبکاری و یا سوء استفاده ناشران ویدیویی آنها داد. همانطور که گفته شد «سروش» مراعات چنین ترتیب و قاعده ای را ضروری نمی دانست زیرا استقبال از نسخه فیزیکی محصول در بازار اتفاقاً به خاطر موفقیت اثر در زمان پخش تلویزیونی آن بود و مشتریان برای تماشای مجدد اثر در فرصت های مورد نظر اقدام به خرید آنها می کردند.

البته در شبکه نمایش خانگی بارها شاهد قالب کردن یک محصول «ویدیویی» به نام «سینمایی» بوده ایم و یا اگر عنوانی قبلاً بصورت vcd توزیع شده است، بازیگوشانه dvd آن به عنوان «پخش اول» در بازار معرفی می شود! بنابراین توزیع آثار تلویزیونی پخش شده از سیما مشمول چنین تخلف آشکاری نمی شوند و کافیست در شناسنامه محصول اطلاعات کافی در معرض دید خریدار قرار گیرد.

پس مجدداً این سوال را مطرح می کنم برای اینکه هم به دغدغه مرجع نظارتی در دولت اعتنا شود و هم از مخاطب اطلاعاتی دریغ نگردد، بهتر است به جای عبارت «بازپخش تلویزیونی» که باعث نگرانی ناشران شده است، چه عبارتی را نوشت؟

صدور پروانه نمایش خانگی «خاک آشنا» ۹ سال بعد از تولید

خاک آشنا

نمایش خانگی: شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه ۵ عنوان موافقت کرد.

 به گزارش نمایش خانگی در جلسه۱۶ آبان شورای پروانه نمایش خانگی كه با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد با عرضه ۵ فیلم موافقت شد که در این بین نام فیلم “خاک آشنا”ی بهمن فرمان آرا هم به چشم می خورد؛ فیلمی که ۹ سال قبل تولید شد و حالا بعد از مدتها گویا از طریق موسسه رسانه های تصویری به شبکه خانگی عرضه می شود.

پروانه نمایش خانگی “خاک آشنا” در حالی آبان ۹۵ صادر شده که مدتها پیش نسخه قاچاق این فیلم در شبکه زیرزمینی و البته سایتهای اینترنتی منتشر شده بود!

“روغن مار” فیلم تجربی علیرضا داوودنژاد که کلا با موبایل فیلمبرداری شده و “من” سهیل بیرقی دیگر فیلمهای سینمایی هستند که مجوز خانگی گرفته اند.

دو تله فیلم “زمانی برای درنگ” به تهيه كنندگي و کارگردانی روح الله حجازی و “ازدواج کم دردسر”به تهيه كنندگي  آمنه بشیری و به کارگردانی بیژن شیرمرز دیگر فیلمهایی هستند که پروانه نمایش خانگی آنها صادر شده است.

کمدی «زاپاس» در شبکه خانگی+عکس

زاپاس

نمایش خانگی: کمدی سینمایی «زاپاس» به کارگردانی برزو نیک نژاد توسط موسسه هنرهاى تصویرى سوره وارد شبکه نمایش خانگى شد.

به گزارش سینماروزان دی وی دی فیلم سینمایی “زاپاس” شامل فیلم پشت صحنه وگالری عکس ‌های صحنه و پشت صحنه است که در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود.

در این فیلم امیر جعفری، ریما رامین فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران فر، شبنم مقدمی، ماهان نصیری، صفر روحی به ایفای نقش مى پردازند.

“زاپاس” که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن سیمرغ بلورین را برای شبنم مقدمی به ارمغان آورد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی شد. همچنین در اکران نیز به فروش بیش از ۴ میلیارد تومان رسید.

فیلم “زاپاس” مضمونی طنزی اجتماعی دارد و داستان یک تیم فوتبال که در دسته سوم کشور فعالیت می کرده را روایت می کند این تیم به دسته دوم صعود می کند، سعید با بازی جواد عزتی در نقش اصلی در این راه در آخرین لحظات بازی آخر دچار مصدومیت تاندون پا می شود و سلامتی اش به خطر می افتد و خط سیر فیلم در ادامه اینگونه شکل می گیرد.

زاپاس
زاپاس

برگزاری جشنواره ویدیویی با کارمندان؟

جشنواره ویدیویی یاس
نمایش خانگی: در میان جشنواره‌های گوناگونی که در ساختار سینمایی وزارت ارشاد برگزار می‌شود یکی از جشنواره‌ها هم به فیلم‌های ویدئویی اختصاص دارد. جشنواره‌ای به‌نام یاس که متولی برگزاری آن موسسه رسانه‌های تصویری است و رییس این موسسه هم دبیری این جشنواره را برعهده دارد.

به گزارش نمایش خانگی و به نقل از “صبح نو” فارغ از آن که مدیوم ویدئو یا نمایش خانگی مدیومی است برای استفاده در خانه‌ها و اصلاً برگزاری جشنواره به شکل سینمایی برای چنین مدیومی کمی برخورنده است، آنچه در روند برگزاری این جشنواره دیده شده نوعی پرهیز از تخصص‌گرایی در چیدمان هیأت‌های انتخاب و داوری است.

شبکه خانگی فارغ از آن که بیش از ۲۰ سال است به‌صورت قانونی در ایران حیات دارد، دارای ۲ صنف اتحادیه ویدئورسانه و کانون مؤسسات نمایش خانگی هم هست. صنوفی که هر یک دربرگیرنده تعدادی از شرکت‌های فعال در این حیطه‌اند؛ شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر تا پای تولید سریال‌هایی پرمخاطب با حضور چهره‌های شاخص سینما و تلویزیون رفته‌اند و در برخی موارد بسیار موفق‌تر از رسانه ملی بوده‌اند.
این‌ها اهمیت تخصص‌گرایی در جشنواره‌ای را که بناست به‌نام آثار ویدئویی برگزار ‌شود، بیشتر می‌کند. با این حال در زیربنای برگزاری جشنواره که نحوه چینش هیأت‌های انتخاب و داوری است، کمتر رگه‌ای از تخصص‌گرایی می‌بینیم.

هشدار به سازمان سینمایی
آقایان حسین پاکدل، بهمن حبشی، بهروز خوش‌رزم‌، علی دهکردی و طهماسب صلح‌جو هیأت انتخاب تازه‌ترین دوره جشنواره یاس بوده‌اند. آقایان مصطفی سماوات، محمدرضا فرجی، سیدصادق موسوی، حسن داها و سیمون سیمونیان هم اعضای هیأت داوری این جشنواره‌اند.
اگر به بررسی کارنامه تک‌تک این ۱۰ نفر -که پنج نفر آنها به انتخاب فیلم برای جشنواره ویدئویی دست زده‌اند و پنج نفر هم داوری آثار انتخاب شده را برعهده داشته‌اند- بپردازیم آنچه بیش از هر چیز دیگر به چشم می‌آید کمبود نفراتی است که متخصص واقعی سینمای خانگی باشند. اشتباه نشود؛ در حسن نیت هر یک از این افراد از بازیگرانی چون حسین پاکدل و علی دهکردی گرفته تا مدیرانی نظیر بهمن حبشی و محمدرضا فرجی و حتی منتقدی نظیر طهماسب صلح‌جو شکی وجود ندارد اما پرسش این است که آیا بهتر نبود برای انتخاب و داوری آثار این جشنواره از ۱۰ نفر خبره و دارای تجربه کارآمد در شبکه خانگی استفاده می‌شد؟

غیر از حسن داها از کارمندان حوزه هنری در زمان حجت‌الاسلام زم که مدیر یک موسسه ویدئورسانه به‌نام «رسانه آسیا» است و به این واسطه آشنایی نسبی با مدیوم ویدئویی دارد در میان ۹ نفر بقیه کارشناس تراز اول شبکه خانگی وجود ندارد.
حسین پاکدل بازیگر سینما و تلویزیون و البته مجری سابق رسانه ملی بوده است. بهمن حبشی مدیر سینمایی و کارشناس تلویزیون بوده است. بهروز خوش‌رزم تهیه کننده فعال رسانه ملی بوده، علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون و طهماسب صلح‌جو هم منتقدی فعال در سینما.

محمدرضا فرجی، صادق موسوی و مصطفی سماوات و حتی سیمون سیمونیان نیز بیشتر در شمار مدیران و پرسنل سازمان سینمایی به شمار می‌روند تا نفراتی دارای تجربه در مدیوم خانگی.
پرسش اینجاست که چرا غلبه هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره یاس مختص نیروهایی با حداقل فعالیت در حیطه نمایش خانگی است؟

ترجیح سازمان سینمایی، استفاده از کارمندان سازمان است
حمیدرضا نوروزی رییس اتحادیه ویدئورسانه کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته خود و همکارانش در این صنف کوشیده‌اند به برگزاری جشنواره یاس کمک کنند گفت: در سال‌های قبل مدیران برگزاری جشنواره فیلم‌های ویدئویی با ما تعامل داشتند و در حد مشورت از نظرات ما استفاده می‌کردند اما امسال کمترین تعاملی صورت نگرفته و شاید دلیلش این باشد که سازمان سینمایی ترجیح می‌دهد تمامی کارها را با کارمندان خودش پیش ببرد تا اینکه متخصصان فن را به همکاری دعوت کند.
وی ادامه داد: اتحادیه ویدئورسانه برای برگزاری جشنواره امسال هم طرح داد و اصلاً آمادگی خود را برای برگزاری جشنواره اعلام کرد و به صراحت هم تأکید شد اتحادیه می‌تواند با یک صدم بودجه فعلی جشنواره‌ای تخصصی‌تر برگزار کند ولی مدیران سازمان سینمایی نخواستند که از ما استفاده کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه در مدیوم نمایش خانگی کم نیستند چهره‌های توانمندی که به‌راحتی می‌توان از آنها برای برگزاری جشنواره یاس استفاده کرد افزود: حجم معاملات محصولات شبکه خانگی به سالی ۱۵۰ میلیارد تومان می‌رسد و صنعت بزرگی است که نیروهای متخصص خود را هم دارد.

ای کاش برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی را جدی بگیرند
شهاب کاظمی، کارشناس شبکه خانگی و معاون اجرایی موسسه گلرنگ رسانه هم به اندازه نوروزی از چینش هیأت‌های انتخاب و داوری جشنواره یاس متعجب است. وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم‌های ویدئویی باید توسط خبرگان همین مدیوم اجرا شود  گفت: در شرایطی که تعدد برگزاری جشنواره در کشور ما زیر سؤال است بهتر آن است که وقتی بناست جشنواره‌ای به‌نام فیلم‌های ویدئویی برگزارشود لااقل هیأت‌های انتخاب و داوری را متناسب با نام جشنواره انتخاب کنند. در جشنواره امسال اما از شرکت‌های ویدئورسانه فقط درخواست نمونه‌کار برای رنگین‌تر کردن فهرست آثار جشنواره صورت گرفت در صورتی که می‌شد شرایطی را برای استفاده بیشتر از فعالان در روند برگزاری فراهم آورد.

وی خاطرنشان ساخت: هنوز هم دیر نشده! بهترین مزیتی که جشنواره‌های تخصصی می‌توانند داشته باشند ایجاد شرایط آموزشی برای حاضران است. جای ورک‌شاپ‌های تخصصی در حیطه‌های نمایش خانگی در این جشنواره خالی است. باید کوشید حین برگزاری جشنواره، یک سری کارگاه تخصصی برای این مدیوم ایجاد کرد؛ کارگاه‌هایی در حیطه‌هایی مثل بلو-ری، ویدئوی درخواستی و تلویزیون تعاملی، داده‌های به‌روز به مخاطبان دهند.

داده هایی تازه درباره پولشویان همچنان فعال در شبکه خانگی و سینما⇐از مجری طرح پروژه بابک زنجانی تا واردکنندگان خودرو و آقازادگان جواهرفروش!!

پولشویی

نمایش خانگی: هشدارهای غلامرضا موسوی رییس شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران و متعاقب آن دستگیری تهیه کننده “شهرزاد” بخاطر آنچه دخالت در پرونده اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان قلمداد شد سبب ساز آن گشت که رسانه ها نیز با صراحت بیشتری به بررسی ریشه های پولشویی در سینما بپردازند.

به گزارش نمایش خانگی از جمله گزارشهای پرنکته ای که درباره ورود پولهای مشکوک یا بی مسئولیت در حیطه سینما و شبکه خانگی تنظیم شده در خبرگزاری اصولگرای “نسیم” منتشر شده است.

در این گزارش ضمن اشاره به سهل انگاری ارگانهای فرهنگی در عدم بررسی به موقع صلاحیت سرمایه گذاران حاضر در سینما و شبکه خانگی درباره ردپای این پولشویی ها که به برخی از سینماگران همچنان فعال می رسد تعریضهایی زده شده است.

متن کامل گزارش نسیم آنلاین را بخوانید:

حمایت غیرمستقیم نهادهای دولتی؟

پولشویی پدیده تازه ای نیست. سالهاست که معافیتهای مالیاتی که اقلام فرهنگی را شامل می شود شرایطی را فراهم آورده برای برخی سوداگران اقتصادی که به منظور فرار از مالیاتهای سنگینی که به درآمدهای میلیاردی آنها وارد می شود بکوشند به سرمایه گذاری در تولیدات فرهنگی بپردازند.

برای سینمای ایران که هیچ گاه نتوانسته بخش خصوصی قدرتمندی داشته باشد و مدام متصل به بودجه‌های دولتی بوده این سرمایه گذاری نه فقط با اقبال سینماگران مواجه شده است بلکه برخی از ارگانهای دولتی نیز به طور غیرمستقیم از چنین سرمایه گذاری‌هایی استقبال کرده اند چرا که از شرّ تقاضاهای فراوانی که سالیانه برای حمایت از سینماگران به سمت آنها می آید اندکی راحت می شوند.

پولشویان سالهاست در سینمای ایران حاضرند اما به یک دلیل عمده و آن هم سختگیریهای خاصی که اغلب در سینمای ایران برای صدور مجوز تهیه کنندگی وجود داشته در سالهای اخیر بخش عمده این پولشویان به سمت شبکه خانگی آمده اند؛ مدیومی که نه سختگیری چندانی در صدور پروانه ساخت آثار در آن وجود دارد و نه سختگیری در صدور پروانه نمایش و حتی بازبینی عقبه فعالان حاضر در این مدیوم.

یک دلیل این سهل گیری ایجاد مجالی مناسب برای سعی و خطا کردن علاقمندان به فیلمسازی است. اما این سهل گیری فاقد نظارت کافی در سالهای اخیر به نوعی نابسامانی در این مدیوم منجر شده که از یک طرف حضور محتواهایی به لحاظ اخلاقی کاملا نامناسب در این شبکه را موجب می شود و از طرف دیگر ظهور خرده‌سرمایه‌دارانی که به نام تهیه کننده وارد این حیطه می شوند.

سهل انگاری هایی که ماه هاست در ارشاد می بینیم
اگر موردی مانند دستگیری تهیه کننده «شهرزاد» آن هم به خاطر فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان به ناگاه در کانون اخبار قرار می گیرد فقط و فقط به خاطر همین سهل انگاری هاست. اگر مدیر شبکه خانگی ارشاد، هیأت نظارت کاراتری را برای بررسی سابقه فرهنگی فعالان این حوزه گمارده بود قطعا به جایی نمی رسیدیم که فردی بدون هر گونه سابقه فعالیت فرهنگی به صرف اینکه سرمایه ای در دستش است وارد شبکه خانگی شده و چنان دست و دلبازی در تولید یک سریال به خرج دهد که بسیاری از اهالی سینما هم برای راه افتادن پروژه هایشان با یک یا چند واسطه راهی پیدا کنند به دفتر فرد.

البته که مورد غریب تهیه کننده «شهرزاد» مورد تازه ای نیست و کافیست فقط سه ماه عناوین فیلمهای تولید شده برای شبکه خانگی را کنار هم بگذاریم و به مرور عوامل دست اندرکار در تولید آنها چه تهیه کنندگان و چه سرمایه گذاران و چه بعضا بازیگران بپردازیم تا معلوم شود پولهای بی‌مسئولیت چگونه این مدیوم را در دست گرفته اند اما…

چرا هیچ کس نپرسید ۴ میلیارد از کجا آمده؟
اگر شورایعالی تهیه کنندگان فریادش به آسمان می رسد از حضور پولشویان در شبکه خانگی و اگر رییس این شورا به صراحت اعلام می کند که صلاحیت تهیه کننده «شهرزاد» در هیچ کدام از صنفهای تهیه‌کنندگی احراز نشده است چطور می شود که اداره نظارت شبکه خانگی مجوز ارائه سریالی پرهزینه به تهیه‌کنندگی نامبرده را صادر می کند؟

از آن بدتر چطور است که بخشی از باتجربه های سینمای ایران از جواد نوروزبیگی و خسرو معصومی گرفته تا عبدا.. اسکندری و پیمان قاسم خانی و حتی کیانوش عیاری با سرمایه های چنین فردی به تولید آثاری نظیر «تابو»، «خوب بد جلف» و «کاناپه» دست می زنند؟

هیچ گاه یادمان نمی رود که وقتی چند هفته قبل مدیرمسئول یک روزنامه سینمایی از خرید رایت پخش فیلم «فروشنده» به قیمت ۴ میلیارد تومان سخن گفت حتی کوچکترین واکنشی از سوی مدیران سینمایی و به خصوص مدیران نظارتی این سازمان دیده نشد. هیچ کس نگفت این پول ۴ میلیاردی از کجا وارد سینمایی شده که بخش خصوصی آن لنگ یک وام با کارمزد پایین است!

آیا یک مدیر سینمایی آگاه همان زمان که چنین ادعایی طرح شد نباید کارگروهی نظارتی را برای بررسی ریشه های ورود چنین سرمایه هایی به سینمای ایران فعال می کرد؟

طبیعی است مدیرانی که با فانتزی سازی های خویش در پی تقسیم بندی سینمای دنیا به دو نوع هالیوود و ایران(!) هستند و مدیرانی که افتخارشان خرج بودجه های سینمایی برای برگزاری جشنواره جهانی(!) بدون مخاطب است اصلا وقت این را ندارند که به چنین اموری ورود کنند.

لذتی به نام پولشویی
پولشویی برای پولشویانی که به سینما و شبکه خانگی و حتی موسیقی و گاه حراج های تهران وارد می‌شوند به شدت لذیذ است! به خصوص که این لذت با در کانون توجه قرار گرفتن همراه است.  یادمان نمی‌رود بابک زنجانی برای سرمایه گذاری در فیلمی که بازگشت ناصر ملک مطیعی به سینما بود چه بریز و بپاشی که نکرده بود و البته در مراسم رونمایی از این همکاری و با قرار گرفتن در قابهای دو یا چند نفره با ناصر ملک مطیعی یک شبه شهرتش چند برابر شد.

زنجانی کجا می رفت که می توانست هم از معافیت مالیاتی استفاده کند و هم اینکه لذت همنشینی با چهره های سینمایی مطرح را داشته باشد؟

چند مصداق از سرمایه گذاران بی هویت
همین الان که همه به تهیه کننده «شهرزاد» حمله کرده اند باز سریالهایی در شبکه خانگی و فیلم هایی در سینمای ایران در حال تولید است که درباره سرمایه گذاران آنها داده های عجیبی وجود دارد. اگر بخواهیم صریح تر بگوییم حتی درباره تولید فصل دوم همان سریال پرحاشیه هم حضور سرمایه گذارانی از یک نهاد اقتصادی شناخته شده، شنیده شده است.

همین حالا فیلمی به شدت کم‌فروش روی پرده است که سرمایه گذاری باز هم بی هویت که کار اصلی اش واردات خودرو و مواد شیمیایی است بخشی از بودجه آن را تأمین کرده است؛ فیلمی که می کوشد با عاریه گرفتن صدای یک خواننده لس آنجلسی برای خود مشتری کسب کند و نمی تواند.

به زودی یک محصول مشترک در سینماها اکران خواهد شد که سرمایه گذار آن هم آقازاده ای است برآمده از صنف جواهرفروشان!

آیا صنف تهیه کنندگان سینمای ایران درباره این شائبه های سرمایه گذاری هم توضیح یا بیانیه ای برای ارائه دارند؟ آیا مدیران سینمایی هنگام صدور پروانه نمایش برای چنین آثاری حواس شان به چگونگی تأمین بودجه آثار بوده است؟

شورای عالی تهیه کنندگان پاسخ دهد
از همه مهمتر اینکه چرا پروژه هایی که این گونه سرمایه خود را تأمین می کنند به نام هایی خاص در اموری مانند تهیه کنندگی و مجری گری طرح می رسند! چطور می‌شود مجری طرح پروژه ای که بابک زنجانی در آن سرمایه گذاری کرده سر از سریال پرحاشیه اخیر هم درآورده باشد و اخیرا هم بنا باشد یک همکاری تازه با سرمایه گذاری دیگر آغاز کند و هیچ دستگاه نظارتی هم درباره این حضور پرسشی طرح نکند؟

چطور می شود یک تهیه کننده خاص که پیشتر هم با سرمایه گذار بازداشتی همکاری داشته است دوباره درگیر کار با سرمایه گذاران بی هویت شود و به راحتی هم آثارش پروانه نمایش بگیرند؟

اینها مهمترین پرسشهایی هستند که هم صنف تهیه کنندگان سینما و هم دستگاه نظارتی سینما باید پاسخ هایی مستدل برای آن داشته باشند؟

عرضه نسخه خانگی مجاز یک فیلم با حضور بازیگر GEM همزمان با اکران+عکس

ننه نقلی

نمایش خانگی: قاچاق برخی فیلمهای ایرانی مانند “اژدها وارد میشود” و “کوچه بی نام” زودتر از عرضه رسمی آنها در شبکه خانگی موجب شده است که برخی تهیه کنندگان برای آن که به قاچاقچیان رودست بزنند زودتر از آنها دست به کار شده و نسخه های رسمی فیلم خود را به شبکه خانگی ارائه کنند.

به گزارش نمایش خانگی از جمله این تهیه کنندگان داریوش باباییان است که همزمان با اکران فیلم کودکانه “ننه نقلی” نسخه های مجاز آن را در شبکه خانگی عرضه کرده است.

“ننه نقلی” را کارگردانی ساخته به نام پرویز صبری که چندی قبل درگذشت؛ این فیلم که از حضور رابعه اسکویی بازیگر مهاجر به ترکیه و همکار جم، احمدرضا اسعدی، رضا عظیمی و اسدا.. یکتا سود می برد همچنان در برخی سینماهای تهران و شهرستانها روی پرده است با این حال دی.وی.دی آن نیز در شبکه خانگی توزیع شده است.

پیش از این و برای آن که از حداکثر ظرفیت اکران استفاده شود معمولا میان عرضه نسخه ویدیویی آثار تا پایان اکران آنها یک فاصله سه تا شش ماهه قرار داده می شد اما گویا با فعال شدن دوباره شبکه قاچاق، تهیه کنندگان سعی می کنند این فاصله را کمتر کرده و به هفته های انتهایی اکران متصل کنند.

«ننه نقلی» در شبکه خانگی
«ننه نقلی» در شبکه خانگی